(and the morning after the Night of the Unexpected…)

Een half etmaal nadat de stilistische hectiek van de Night of the Unexpected is afgelopen, zet ik mij in een stoel in Huis aan de Werf om drie stukken te horen van jonge, nog studerende componisten aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. De scheiding tussen podiumvloer en publiek is weer scherp gemarkeerd en, in tegenstelling tot gisteravond, alles vindt plaats in deze ruimtelijke tweedeling tussen musicus en luisteraar.
Niet dat het concept van The Night of the Unexpected -waar het podium flexibel beweegt tussen alle denkbare plekken in de beschikbare ruimte- zaligmakend is, maar hier beleef ik weer hoe rigide de mores van de aloude concertvorm zijn. Nadrukkelijk is de communicatie hier éénrichtingsverkeer: van het publiek wordt verwacht dat het stil is, aandachtig luistert en applaudiseert.
Een stuk als dat van de Amerikaan Brendan Faegre kan dat aan. Circles: Sacrament is een slagwerkstuk waarbij alles rond is. De trommels, de blikken cilinders die de slagwerkers bespelen, de steentjes die inderdaad als een sacrament geofferd worden aan het water op een zeker moment en ook de bewegingen van de musici. Opgesloten op een enkele vierkante meter bewegen ze als drie derwishen tussen het slagwerk, rondjes draaiend en onderwijl spelend op wat er voor hen staat. Een mooie combinatie van muziek en beweging die samen een ritueel tot stand brengen.
Ook enigzins ritueel is de muziek van Estudo para contrabaixo van Renato Fereira, een contrabasstudie gespeeld door de componist zelf. Bewapend met twee trommelstokken naast de reguliere strijkstok, leek dit stuk vooral een etude voor de rechterhand van de speler, die onophoudelijk trillende bewegingen maakte met een trommelstok tussen de twee laagste snaren van de contrabas, met een pulserend en ketsend geluid als resultaat. De spanningsboog van het werk was goed: Fereira had een goeie inschatting gemaakt van de waarde van zijn beperkte maar fascinerende muzikale materiaal.
Anders was dat met het laatste stuk –Five Songs on Bulgarian Folk Lyrics– van componist en gitarist Peter Kerkelov. Hier eveneens veel speeltechnische experimenten op gitaar, maar vervat in een twintig minuten durende zetting van 5 Bulgaarse teksten die de luisteraar deed gissen naar context, richting en betekenis van het werk.
Het interview dat plaatsvond met Martijn Padding -hoofd van de compositieopleiding aan het Koninklijk Conservatorium waar deze studenten vandaan komen- na afloop van het concert was interessant. Padding signaleerde niets minder dan een revolutie in onze maatschappij, die voor de nieuwe muziek vooral tot gevolg had dat het publiek wegblijft bij concerten. Om dit pareren, zo vindt Padding, moeten componisten zich buiten hun compositieambacht bewust worden van de noodzaak educatie te verrichten. ‘Er zijn -met software als Garageband- nog nooit zoveel componisten geweest op onze aardbol. De honger die zij hebben, moeten we stillen door hen op te leiden, te onderwijzen. En dat is een rol die de componist van de toekomst moet willen innemen.’ Woorden uit het hart van Martijn Padding en passend bij het gevoel waarmee ik dit concert bijwoonde: Met de Night zo vers in het geheugen, moet de inzet van ons allen -componisten, musici, publiek, programmeurs en allerlei andere middle men- zijn om steeds weer op zoek te gaan naar de beste methode om muziek voor het voetlicht te brengen. De beste context, het beste verhaal, de beste uitleg, de beste uitvoeringssituatie, de beste muziek en de beste musici. Zodat we uiteindelijk het ‘beste’, meest aandachtig luisterende, meest geïnspireerde en meest geëngageerde publiek krijgen.

Advertenties

0 Responses to “(and the morning after the Night of the Unexpected…)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Geerts Twitter

Deze site


%d bloggers liken dit: