Sollicitereh! Voordansen of een dialoog?

‘Ik moes sollicitereh!’ Zo ongeveer klonk het uit de mond van de zanger van de Janse Bagge Bend in die vorige crisis, alweer decennia geleden. In Limburgs dialect bezong de Janse Bagge het uitzichtloze perspectief van de werkloze aan het begin van de jaren ’80. ‘Hast du al geschreven? Dan schreif maar opnieuw!’ En het koor: ‘uber 17 brieven!’ Ik moest aan dit liedje denken toen ik onlangs zelf solliciteerde na ruim tien jaar lang als ZZP’er in de cultuursector gewerkt te hebben. Reden: door het slopersbeleid van Halbe Zijlstra en de zijnen is mijn ‘niche’ -dramaturgie in de muziek- volledig verdwenen van het toneel. Niet belangrijk en -grijnst de marktutopist- niet ‘rendabel’. Dus solliciteren: brief geschreven voor een baan die uitstekend bij mijn ‘interesse, achtergrond en werkervaring’ past, uitgenodigd worden en afgewezen. Een uur lang mocht ik praten over mijn visie, hoe ik die in de concrete situatie van deze specifieke organisatie zou plaatsen en wat dat zou opleveren. Telefonisch kreeg ik te horen dat ik ‘teveel visie’ had en er gekozen was om twee anderen op te laten draven voor een tweede sollicitatiegesprek. Van de visie van de betreffende organisatie op de toekomst was niets te vinden terwijl ik mij voorbereidde. Er werd evenmin iets gemeld over een visie in de advertentie. Ergo: ik heb een uur lang mijn verhaal mogen houden (zorgvuldig voorbereid, op maat gemaakt voor de betreffende organisatie, prikkelend en vooruitstrevend) en mag afdruipen. Dank u wel meneer van Boxtel.

Dit is niet hoe het in de wereld van de ZZP’er werkt, natuurlijk. En dat was ik dus ook niet meer gewend. Balen.

Wat is dat dan, solliciteren? Is dat dit? Voordansen zonder muziek? Naakt over een catwalk lopen? Een trein met onbekende bestemming instappen? In deze tijd solliciteren er soms honderden mensen op een eenvoudige productiebaan bij een theatergezelschap of een marketeer bij een orkest. Honderden. En kennelijk vinden die bovenstaande gang van zaken heel gewoon: je laat al je ideeën, creativiteit en persoonlijkheid zien in het idiote tijdsbestek van een uur. En dan hoor je of je dansje goed was of toch buiten de lijntjes. Wat een armoede.
Als ZZP’er ben je gewend te zoeken naar gemeenschappelijk terrein: Wat is jullie positie? Hoe denk je het ‘probleem’ aan te vliegen? Waar kan ik jou/jullie ondersteunen? En lukt het niet om die gemeenschappelijke grond te formuleren: helaas pindakaas. Iedereen gaat zijns weegs op zoek naar een betere match. Maar de (cultuur)organisatie die een sollicitatieprocedure uitschrijft wil het beste. En denkt dat binnen een uur te kunnen distilleren uit een dialoog die volledig door henzelf wordt gedomineerd. Tuurlijk is het logisch dat een organisatie ‘de beste’ wil. Maar kom je daar op deze manier achter? Of accepteer je dat een sollicitatieprocedure een beperkt middel is maar zie je geen mogelijkheden het anders te doen? Waarom kan een sollicitatie niet een echte dialoog zijn?

Dit is kennelijk de situatie in een tijd waarin werk (in de cultuur in ieder geval) schaars is, mensen bang zijn verkeerde keuzes te maken en -niet onbelangrijk- verzuimen om helder en duidelijk te vertellen waar ze voor staan. Als organisatie in een sector die het puur van inhoud moet hebben en op zoek is naar ondersteuning van diezelfde inhoud is dat op z’n minst zonderling. Deze ZZP’er denkt in het vervolg twee keer na. Voordansen? Nee, dank u wel. Ik dans wel alleen.

Ik ben beschikbaar voor elke dialoog. Het is mooi als daar werk uitkomt maar dat hoeft niet. Als u mij wilt contacten om met mij te praten: doe vooral! Als u een voordanswedstrijd met schitterende prijzen organiseert: belt u vooral iemand anders…
Of: kan ik een faktuur sturen voor een sollicitatiegesprek?

0 Responses to “Sollicitereh! Voordansen of een dialoog?”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Geerts Twitter

Deze site


