Who’s Next?

Een meisje uit de derde klas van een middelbare school uit Almere stoot haar vriendin aan. Ze gebaart ‘dit is het!’ en pakt snel haar telefoon. Terwijl ze het hele lied filmt dat Christoph Prégardien zingt, zie ik dat haar lippen de teksten meeprevelen. Twee uur eerder zong zij op hetzelfde podium van de Schouwburg Almere met haar klasgenoten hetzelfde lied: anderhalf uur heeft ze naar Schuberts Winterreise geluisterd om de finale te horen. Ze zal ‘Der Leiermann‘ nooit meer vergeten. De woorden van Who’s Next directeur Idske Bakker nét voordat Prégardien het podium betrad, krijgen hier vorm: ‘Ik wil dat jongeren die meedoen aan Who’s Next óók de top in beeld hebben’. Dit meisje, bij Who’s Next betrokken via school, heeft deze top vrijdagavond 10 oktober in beeld. Wellicht maar één keer, maar die ervaring zal ze nog lang bij zich dragen. Even leek het of Christoph Prégardien zich bewust was van het filmende meisje: vanuit mijn optiek zag ik dat hij vaak in haar richting keek. Kruisbestuiving.

Who’s Next richt zich op talentontwikkeling en educatie met de klassieke muziektraditie als uitgangspunt. Jongeren uit Almere konden zich voor deze eerste editie van het ambitieze festival inschrijven voor workshops en op de middelbare scholen van Almere zijn vier projecten gerealiseerd, elk één voor de eerste vier leerjaren op school. Brugklassers bezochten de Classic Express, de rijdende concertzaal van het Prinses Christina Concours; tweeklassers presenteerden een choreografie op Tehillim van Steve Reich, 30 derdeklassers lieten zich inspireren door de Winterreise en maakten op basis van Schuberts indringende werk een korte presentatie. Tot slot zijn Almeerse vierdeklassers actief geweest met het compositieproject van Orkest ‘de ereprijs’.

Who’s Next leverde met deze insteek mooie, onverwachte combinaties op van werelden die normaal gescheiden blijven. Jongeren, nauwelijks bekend met klassieke muziek, dansen op een minimalistisch stuk van Reich; kinderen zingen ‘Der Leiermann‘ in de context van hun eigen reisverhaal, piepjonge componisten trachten ‘de ereprijs’ een ‘housebeat te laten spelen. De cirkel die Who’s Next om de klassieke traditie heen trekt is groot. Zo groot, dat in principe heel Almere erin moet passen.

Who’s Next belooft veel voor de toekomst. In deze eerste editie bleek het educatieprogramma dusdanig vruchtbaar dat ook andere scholen uit Almere geïnteresseerd zijn geraakt om deel te nemen. De talentontwikkeling voor jonge musici die ook deel uitmaakt van de missie van Who’s Next, zal volgend jaar een stevige impuls krijgen. Dan zal Who’s Next de competitie voor jonge musici die deel uitmaakte van voorloper Kamermuziekfestival Almere opnieuw organiseren. Wanneer Who’s Next zich met deze brede blik blijft ontwikkelen als ‘hub’ voor jongeren en klassieke muziek, zullen daar de komende jaren heel mooie dingen gaan gebeuren. Werkend vanuit prikkelende kaders zal het contact tussen jongeren en jonge musici worden gestimuleerd met als doel beide werelden bij elkaar te brengen. Jonge musici leren zich mét hun vakmanschap en muzikale bagage te verhouden tot hun leeftijdgenoten; zij, op hun beurt, worden gestimuleerd om de klassieke muziektraditie te leren kennen en hun visie daarop vorm te geven.

Iets van die wederzijdse kruisbestuiving was al voelbaar op het podium vrijdagavond. Toen het publiek na de pauze in de zaal terugkeerde, was de theatrale speelvloer van voor de pauze vervangen door een volledige klassieke setting. Toch was de energie van de Almeerse jongeren nog voelbaar in de zaal en het leek alsof ook de musici van het Insomnio Ensemble en tenor Christoph Prégardien dat voelden. In het geweldige eerste lied uit de Winterreise, vandaag gespeeld in de expressieve bewerking van Hans Zender, neemt Prégardien even de microfoon om zich boven de tumultueze klanken van het orkest te verheffen. Op dat moment voelen we als publiek héél even de aanstekelijke energie van de jongeren uit Almere resoneren in de zaal…

Díe kruisbestuiving zal de stad Almere én de Nederlandse klassieke muziekwereld veel moois brengen de komende jaren, is mijn overtuiging. Aan de ambitie en de slagkracht van de organisatie van Who’s Next zal het in ieder geval niet liggen. Het festival kreeg pas op een zéér laat moment groen licht en moest in krap twee maanden gerealiseerd worden. Gezien het inspirerende resultaat van deze eerste editie maakt dat méér dan nieuwsgierig naar volgend jaar…

Als inleiding op de presentatie van De Winterreise door de Almeerse jongeren schreef ik een fictieve brief aan Franz Schubert.

Advertenties

0 Responses to “Who’s Next?”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Geerts Twitter

Deze site


%d bloggers liken dit: