Ik ben (muziek)dramaturg, adviseur en conceptontwikkelaar. Ik voel me thuis op die plekken waar creatieve ideeën en processen floreren. Specifiek ben ik gericht op het verbinden van creativiteit -muziek en andere disciplines- met een relevante (maatschappelijke) context. Hieronder vindt u meer over mijn ervaring en achtergrond.

Tijdens mijn studie Muziekwetenschap werkte ik drie jaar als programmeur bij Tivoli waarbij ik met name de Nederlandse tak van de programmering in heb gevuld en enkele bijzondere projecten realiseerde. Vanaf eind jaren ’90 door onder meer mijn productiewerk bij Huis en Festival aan de Werf startte ik met het coachen en adviseren van de (vaak jonge) makers die daar werkten. Zo adviseerde ik Wilco Botermans, Ine te Rietstap en Christine van Stralen voor de muzikale invulling van hun voorstellingen, ondersteunde Bart van de Lisdonk bij diens muziek voor Nanine Linnings’ Tribeca en componeerde korte ‘loops’ voor het Rosa Ensemble (Plato Tactonics). In opdracht van Bureau Stadsregie van Amsterdam heb ik (in een driemanschap) het Amsterdamse initiatief Leve de Bouwput geadviseerd en voor hen een concept ontwikkeld; voor het Muziekpakhuis leverde ik advies voor het project Stadsgeluiden.

Vanaf 2002 was ik zakelijk en artistiek directeur van De Gelderse Muziek Zomer (nu NJO Muziekzomer; een festival dat op laagdrempelige wijze hoogwaardige klassieke muziek presenteerde. In het profiel van het festival heb ik accenten aangebracht op het gebied van nieuwe muziek. Advisering voor het Rosa Ensemble kreeg een vervolg met het idee voor het locatieproject Music for Supermarkets (2003) dat ik met Daniel Cross heb ontwikkeld. Daarnaast schreef ik het idee voor Selling Hoovers in Mojave (muziek van Captain Beefheart; met Hans Dagelet) dat rond 2005 succesvol door Nederland tourde. Rondom deze muziektheatervoorstelling heb ik –met Daniel Cross en Floris van Bergeijk- tevens een radioprogramma gemaakt voor De Concertzender. Andere voorstellingen van het Rosa Ensemble waarvoor ik als dramaturg werkte, zijn Anticantate (2009) met Lizzy Timmers en een video van Arnoud Noordergraaf en De Kellner en de Levenden (2010) met Jan-Jaap van der Wal op basis van Vestdijks gelijknamige boek (regie Karina Kroft).

Voor Stichting Cultuurtoerisme Oost-Nederland ontwikkelde ik een reeks van ideeën voor bijzondere kunstprojecten op het snijvlak van geografische, sociale en artistieke elementen. Twee daarvan zijn gerealiseerd: De IJzergieterij (2003, met Renate Zentschnig en Daniel Cross) rond de voormalige DRU-fabriek in Ulft en Het Spinhuis (2005, met Tilburg Cowboys) met ‘gevangeniskunst’ in het voormalige Huis van Bewaring in Zwolle.

Vanaf 2004 was ik actief bij Yo! Opera. Als klankbord voor artistiek directeur Anthony Heidweiller, als dramaturg bij de ontwikkeling van artistieke concepten, als beleidsadviseur, programmeur van het festival en de daaraan verbonden internationale Yo! Opera Meeting en als onderzoekscoördinator. Ook ben ik mij vanaf dat moment gaan richten  op coaching van (jonge) makers. Met Anthony Heidweiller heb ik -onder meer- de ideeën ontwikkeld voor Kuil (2006), Operaflat II en III (2007, 2009), Just for one day (Springdance en Kameroperafestival Zwolle 2007), Purcellphone (Festival Oude Muziek 2008), Grensgevallen (Yo! Opera Festival 2009). Ondersteuning en coaching aan de bij Yo! Opera betrokken jonge makers betrof onder meer: Paul Oomen (Water (2006, Tweetakt); De wereld een blokkendoos (Oerol 2006)), Niels Vermeulen (Grensgevallen, Yo! Opera Festival 2009), Thomas Myrmel, Nora Heilmann, Jonas Bisquert, Anthony Dunstan.

Een specifiek onderdeel van het innovatieve werk van Yo! Opera betreft artistieke maakprocessen. Yo! Opera streefde naar de ontwikkeling van een operavorm waarbij zangers, componisten en regisseurs zich nadrukkelijk buiten hun traditionele metier begeven en zich opstellen als ‘operamaker’. In de talloze community-projecten van Yo! Opera speelde deze vernieuwing van creatieve maakprocessen een belangrijke rol. Tot en met het laatste festival van Yo! Opera in november 2011 maakte ik deel uit van de organisatie. Ook heb ik de teksten voor de archiefsite van Yo! Opera geschreven. Vanaf 2012 tot 2013 heb ik met Anthony Heidweiller, Lidy Ettema en Wouter Overgaauw gewerkt aan een nieuwe organisatie -Operamakers- die opereert op het snijvlak van kunst en welzijn. Daarnaast ben ik freelance actief als dramaturg, onder meer voor Ik, Driss de Musical (regie van Bart Oomen, muziek Jan Pieter Koch) en Witte Wereld van componist/regisseur Robin Coops.

Vanaf maart 2010 maak ik deel uit van de Adviescommissie Podiumkunsten en Film van de Provincie Noord-Brabant. Daarnaast ben ik lid van de jury van het Brabants Kenniscentrum voor Kunst en Cultuur die aanvragen voor de zogenoemde ‘impulsgelden’ in Noord-Brabant beoordeelt. Als voorzitter van Fast Opera ben ik vanaf 2011 betrokken bij de profilering van deze bijzondere groep musici die (onder meer) maandelijks een korte video-opera maken op basis van een actueel thema.
Recentelijk werkte ik voor het project Odd Pearls van Severijn, A Postcard from Aleppo van Merlijn Twaalfhoven en Who’s Next.

Advertenties

Geerts Twitter

Deze site


%d bloggers liken dit: