Hanna Kulenty –woonachtig in Nederland- werd geboren in Bialystok in het noordoosten van Polen. Van 1981 tot 1985 studeert zij bij Wlodimierz Kotonski (die we verderop in het programma nogmaals zullen tegenkomen) in Warschau en vanaf 1986 ook een aantal jaren bij Louis Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij won een groot aantal compositiewedstrijden in verschillende landen en is sterk verbonden met Orkest ‘de ereprijs’ die een aantal werken van haar op het repertoire hebben staan. Hanna Kulenty is zéér actief; haar werkenlijst is omvangrijk en valt op door een enorme diversiteit.
Het Pianoconcert no. 1 componeerde Hanna Kulenty in 1990 en in datzelfde jaar bracht Orkest ‘de ereprijs’ het in première met Jaroslaw
Kapuscinski in de rol van pianosolist. De lokatie was opmerkelijk genoeg dezelfde als vandaag: Musis Sacrum. Voor Kulenty’s stijl in dit pianoconcert is één begrip van groot belang: de spanningsboog. Kulenty’s werk kenmerkt zich door een hoge energiedichtheid, veroorzaakt door een fijn gewoven web van contrasterende tempi en ritmes, die over elkaar heen gelegd zijn in grote spanningsbogen. Sommige van deze bogen beginnen met de climax; anderen eindigen ermee. Weer andere bogen starten ergens in het midden. Deze bogen zijn elk voor zich een bepaalde muzikale gedaante: een structuur met een heldere emotionele inhoud. Kulenty baseert zich bij het componeren van een deze stijl op haar intuïtie en onderbewustzijn als bronnen van spookachtige, sonore klanken en een uitermate dwingende emotionele intensiteit.
In het Eerste Pianoconcert zijn deze (spannings)bogen eenvoudig te herkennen. Met de spannende opening vallen we eigenlijk middenin een aflopende spanningsboog die de opmaat biedt voor de introductie van de pianosolist. Een aanvankelijk weifelende pianopartij –alsof de pianist eigenlijk enigzins is geschrokken van zijn eigen positie- ontwikkelt zich snel tot de initiatiefnemer in het stuk waarbij het orkest in allerlei hoedanigheden voor een contrapunt zorgt. Tijd blijkt een rekbaar begrip in dit pianoconcert: sommige passages met weinig beweging lijken soms erg lang te duren en passages waarin enorm veel gebeurt lijken in een fractie van een seconde te passeren. Deze ervaring van verschillende hoedanigheden van tijd is precies waar Kulenty op uit is.

Advertenties

0 Responses to “Hanna Kulenty – Pianoconcert no.1 (1990)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Geerts Twitter

Deze site


%d bloggers liken dit: