De Finse componist Magnus Lindberg studeerde aanvankelijk piano en later ook compositie bij Einojuhani Rautavaara aan de Sibelius Akademie in Helsinki en zocht met veel uiteenlopende componisten contact. Zomercursussen bij Franco Donatoni en Brain Ferneyhough en lessen bij Vinko Globokar en Gérard Grisey tijdens een verblijf aan het IRCAM in Parijs brachten Lindberg nieuwe stilistische inspiratie. Omdat hij daarnaast ook nog verdiepte in Japans slagwerk en in Berlijn de lokale punkrockscène in de jaren ’80 frequenteerde, is Lindberg te beschouwen als een echte muzikale omnivoor. Serialisme was voor hem als velen van zijn generatie het startpunt, maar ‘musique concrète’, spectrale muziek (zoals die door onder meer Gérard Grisey wordt geschreven) en zelfs neo-klassieke principes vinden hun weg in het werk van Magnus Lindberg.
Lindberg is één van de meest gevraagde componisten ter wereld. Niet slechts door het innovatieve karakter van zijn ‘multistilistische’ muzikale opvatting maar vooral door de nadruk op vorm en op elementaire ‘klassieke’ harmonische formules die hij gebruikt. Lindberg richtte in 1980 het ensemble ‘Toimmi’ op; zij richtten zich op improvisatie en het exploreren van nieuwe klanken. Daarnaast verbond Lindberg zichzelf met andere Finse componisten als Kaija Saariaho en Esa-Pekka Salonen in ‘Korvat Auki’, wat ‘oren open’ betekent. In het seizoen 2009-2010 was Lindberg composer in residence bij de New York Philharmonic.
Globokar en Grisey, twee van Lindbergs leermeesters, reikten hem de essentie van zijn muzikale preoccupaties aan. Van Vinko Globokar ontleende hij een fascinatie voor het ontlokken van nieuwe klanken van bestaande instrumenten door middel van alternatieve of ‘extended’ speeltechnieken. Grisey’s spectrale theorieën handelen over de akoestische aspecten van geluid zoals de wijze waarop zowel klank als harmonie is opgebouwd uit specifieke frequentiespectra. Lindberg verbindt deze twee fascinaties in zijn muziek, die sterk leunt op klankkleur als vormgevend principe. Tot 1986 zocht Lindberg vanuit deze gedachte vooral naar de luidruchtigere, extremere uitersten van deze principes; daarna is er een zekere ‘neoklassieke’ hang naar een bekender harmonisch terrein en vormgeving in zijn werk te zien.
Met het drieluik ‘Kinetics, Marea, Joy’ uit 1988 en zijn eerste ‘Pianoconcert’ formuleerde Lindberg deze nieuwe stijl. ‘Corrente’ volgt onmiddelijk daarna: een stuk voor een ensemble van 16 spelers. De titel is ontleend aan de oude Barokdans de ‘courante’ wat letterlijk ‘stromend’ of ‘rennend’ betekent. Met een citaat van de Engelse Barokmeester Henry Purcell (uit ‘Funeral Music for Queen Mary’) middenin het stuk, bevestigt Lindberg deze relatie nog eens. Het stuk zelf is eveneens vloeiend en stromend: een veelheid aan muzikale gebeurtenissen en invalshoeken stuwt het werk voort in één veelkleurige maalstroom. Het werk kent géén rigide compositieprocedé of grondplan zoals veel van Lindbergs werk. Enkele elementaire bouwstenen zijn wel te herkennen: naast het citaat van Purcell, dat terugkeert in verschillende gedaanten in het vervolg van het stuk, horen we bij aanvang en afsluiting van het stuk het karakteristieke ‘tritonus’-interval. Bovenal is ‘Corrente’ opgebouwd uit dramatische gebaren in klank, waarvan enkelen de echo van muzikale stijlen van weleer lijken te zijn. Deze ‘klankgebaren’ -herkenbare muzikale entiteiten met een melodisch, harmonisch, ritmisch of kleurkarakter- zijn door de componist met vaste, overtuigende hand in een krachtige, dwingende vorm geplaatst die direct en zonder verdere uitleg overtuigt.

Advertenties

0 Responses to “Magnus Lindberg – Corrente (1992)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Geerts Twitter

Deze site


%d bloggers liken dit: