Naast de artistiek-inhoudelijke focus die de laatste 10 jaar de kern van mijn werk is, ben ik ook vanaf mijn studietijd actief geweest in de meer praktische kant van de kunstensector. Vanaf 1988 werkte ik (vrijwillig) voor Tivoli waar ik -onder meer- als stagemanager werkte en in die hoedanigheid productioneel en organisatorisch verantwoordelijk voor het verloop van concerten, party’s en andere evenementen. De eerste muziektheaterproductie onder mijn verantwoordelijkheid was de afstudeervoorstelling ‘Liefde, Waanzin en Genot’ van Bart van de Lisdonk. Kort daarna (vanaf 1993 tot 1999) startte ik bij Beurs van Berlage Concertzalen als toneelmeester.

In 1994 werkte ik enkele maanden voor poppodium de (Vrije Vloer); als interim-directeur heb ik leiding gegeven aan het opnieuw opstarten van activiteiten en een reorganisatie. In 1997 en 1998 werkte ik als zakelijk leider voor pianist Kees Wieringa en choreograaf Moos d’Heripon. Voor hen realiseerde ik onder meer een concertreeks, een dansvoorstelling (die onder meer in Odessa, Oekraïne speelde) en cd-opnames. Tussen 1996 en 2001 deed ik voor Huis en Festival aan de Werf een aantal (festival)producties: het festivalcentrum op de Neude, de locatievoorstelling Calling Laika van The Gob Squad, een modeshow van Joke Roobaard en Bernhard Cella in een universiteitsgebouw, een audiowandeltocht (Safari naar Leidsche Rijn) van Willem de Ridder, de tentoonstellingen Desperate Optimists en House of Games van curator Moritz Kung, Radioscape van mediakunstenaar Edwin van der Heide en Jozefine, een muziektheatervoorstelling met muziek van Gyorgy Kurtág in regie van Ute Stammberger en Een weekje Sahel van Irene Kriek. Voor Nestheaters in Amsterdam produceerde ik Big Boy van Carina Molier (speelde onder meer op Lowlands en op het Szene Festival in Salzburg) en een deel van de opening van Nes in de Bijlmer. Als zakelijk leider van het Rosa Ensemble (1999-2001) organiseerde ik een tournee van Diepe Wildernis en een presentatie (met Nanine Linning) in het kader van het Springdance Festival. Voor de Amsterdamse Melkweg produceerde ik de jongerenvoorstelling The Magnificent 7 van Irene Kriek.

In 2001 deed ik de productie van De Gelderse Muziek Zomer, een festival dat klassieke muziek op locatie en in de Gelderse concertzalen presenteerde. Na de eerste editie van dat festival werd ik zakelijk en artistiek leider van het festival, een functie die ik tot 2004 heb uitgeoefend.

In 2003 was ik zowel artistiek als zakelijk verantwoordelijk voor De IJzergieterij, een project over en in de voormalige DRU fabriek in Ulft. In 2004 realiseerde ik voor de Utrechtse Culturele Zondagen Zomer in Utrecht, een ééndaags festival met klassieke en hedendaagse muziek in Muziekcentrum Vredenburg en op locatie. Ook in 2004 werkte ik voor de eerste keer met Yo! Opera als projectleider van Europees Volkslied in het kader van Thinking Forward, het culturele programma rondom het Nederlandse voorzitterschap van de EU.

Vanuit het contact met Yo! Opera (zie Dramaturgie) ben ik sindsdien nog alleen op inhoudelijk artistiek gebied werkzaam. Wel maak ik deel uit van het bestuur van de Bonte Koe, een verzamelgebouw voor muziekmakers in Utrecht. Ook was ik tussen 2007 en 2009 bestuurslid van de Vereniging Actuele Muziek Podia en Producenten.

Advertenties

Geerts Twitter

Deze site


%d bloggers liken dit: